Jean Sibelius - i Holländsk tappning
I en liten klosterkyrka från 1400-talet, i Weerslo - Stift, i östra Holland, sitter vi och lyssnar till den trolska och svepande mystiska pianomusiken av en av våra stora nordiska kompositörer - Jean Sibelius. Sju unga nästan färdigutbildade operasångare-sångerskor har studerat in tonsatta svenska dikter, och sjunger på klingande svenska, trots att dom aldrig har hört ett ord svenska förut. Jag lyssnar extra noga för att det är jag som har studerat in det svenska uttalet med dom. Och verkligen, som svensk kan jag följa med i texten som om jag satt på en konsert i Sverige.
Klosterkyrkan i Weerseloo
Kyrkan har varit del i ett kloster och man ser på bilden den södra ingången, munkarnas ingång bevarad. På motsatta sidan, på den norra sidan fick kvinnor tillträde till kyrkorummet.
Välförtjänt beröm och tack till masterclass sångarna, ledda av lärare på konservatoriet i Enschede och en lärare i utbyte med musikhögskolan i Jyväskylä i Finland, docenten Sampsa Konttinen.
7 nöjda sångare och 4 pianister och någon från Stift, arrangören
Efteråt kunde man få ett glas vin och tillfälle att prata med varandra, vilket troligen uppskattades av de flesta åhörarna. De flesta var holländare utan speciell anknytning till Finland eller Sverige, men det kom fram till mig ett par som hade bott i Sverige i tio år, hon ursprungligen engelska och han holländare som arbetade för Volvo. Hon hade jobb på The Swedish Intitute, dvs det utbildningsföretag som hade Ian Dunlop som lärare, ni som kommer ihåg han som satt i en stor fåtölj med en tekopp i ena handen i TV-rutan och lärde svenskarna engelska på 60-talet. Bägge två talar perfekt svenska, men bor sedan länge i Holland igen. En annan kvinna kommer fram till oss när vi står och pratar, hon berättar att hon har lärt sig svenska genom att läsa Astrid Lindgrens böcker, och genom att hon på senare tid besökt Sverige flera gånger och fått svenska vänner hon maillar till. Hon har även försökt lära sig finska, men det tyckte hon var väldigt svårt språk och jag håller med henne.
Till sist får Noelle, en av sopranerna ihop alla till en samlingsbild från premiären, det ska bli ytterligare fyra konserter. Det kommer bara att gå bättre och bättre, enligt beprövad erfarenhet.
Docent Sampsa Konttinen med masterclasselever.
Klosterkyrkan i Weerseloo
Kyrkan har varit del i ett kloster och man ser på bilden den södra ingången, munkarnas ingång bevarad. På motsatta sidan, på den norra sidan fick kvinnor tillträde till kyrkorummet.
Välförtjänt beröm och tack till masterclass sångarna, ledda av lärare på konservatoriet i Enschede och en lärare i utbyte med musikhögskolan i Jyväskylä i Finland, docenten Sampsa Konttinen.
7 nöjda sångare och 4 pianister och någon från Stift, arrangören
Efteråt kunde man få ett glas vin och tillfälle att prata med varandra, vilket troligen uppskattades av de flesta åhörarna. De flesta var holländare utan speciell anknytning till Finland eller Sverige, men det kom fram till mig ett par som hade bott i Sverige i tio år, hon ursprungligen engelska och han holländare som arbetade för Volvo. Hon hade jobb på The Swedish Intitute, dvs det utbildningsföretag som hade Ian Dunlop som lärare, ni som kommer ihåg han som satt i en stor fåtölj med en tekopp i ena handen i TV-rutan och lärde svenskarna engelska på 60-talet. Bägge två talar perfekt svenska, men bor sedan länge i Holland igen. En annan kvinna kommer fram till oss när vi står och pratar, hon berättar att hon har lärt sig svenska genom att läsa Astrid Lindgrens böcker, och genom att hon på senare tid besökt Sverige flera gånger och fått svenska vänner hon maillar till. Hon har även försökt lära sig finska, men det tyckte hon var väldigt svårt språk och jag håller med henne.
Till sist får Noelle, en av sopranerna ihop alla till en samlingsbild från premiären, det ska bli ytterligare fyra konserter. Det kommer bara att gå bättre och bättre, enligt beprövad erfarenhet.
Docent Sampsa Konttinen med masterclasselever.
Kommentarer
Trackback