En fotbollsklubb kommer tillbaka som förlorare

Gatorna spärras av runt mitt hus, och på väg ut frågar jag en polis vid avspärrningarna vad som sker?
Corks fotbollslag ska komma in till stan, och man förbereder en scen på Parnell Place, bara runt hörnet från mig. Jag kommer dit bland de allra första och stöter på en familj med 5-6 små barn. Den minsta, en liten kille sitter på pappas arm med Corklagets färger på sig och en flagga i den lilla iskalla handen. Han ler tillbaka lite blekt, men det syns att han kan bättre - men inte just nu - det är för kallt bara. Det är en kall kväll.
Jag påpekar för pappan att hela den lille är totalt genomfrusen - men han bara rycker på axlarna och lämnar över honom till mamman och ett annat av barnen hoppar upp hos honom istället..

image76

Jag ber att få ta ett fotografi med honom tilsammans med mamman och hon ler tillbaka.
Allt fler samlas och snart är det fullt, det är en isande kall kväll i Cork och jag fryser i min tunna skjorta och bara en kavaj på mig. Men sen kommer laget och intar den lilla scenen. Borgmästaren håller ett tal, sen kommer biskopen, och flera av ledarna håller små tal. Mellan spelar en liten grupp på dragspel och gitarr och ett antal irländska sånger blit till allsång som jag försöker att följa med i. Det värmer inombords med denna glädje tillsammans med supportrarna - dom slår på trummor och ropar och klappar händerna.
När det är slut slinker jag in på The Welcome in Inn på hörnet till Oliver Plunkett Street för att få en Beamish och en Paddy och få upp temperaturen lite.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0