Ensam på Husmorsfilm

Fint väder, när jag vaknar vid kvart i 10. Det är skönt när solen skiner rakt in i mina rum, dom torkar upp och kondensen på fönsterglasen försvinner. Det är nåt man får leva med i ett hus från Georgian times. Enkelglas gör att det bildas kondens på insidan när det är varmare inne än ute. Och att det inte finns nån som helst ventilation - bara det inbyggda naturliga draget.

Efter brunchen – rörda ägg, smoked streaky bacon, toast och en kopp Barry´s, duschar jag och knallar ner på stan en stund. Ska handla lite och komma ut lite bara i solen för en gångs skull.

Jag kom plötsligt i tankar om en händelse för längesen, som jag vill berätta.

Ensam på Husmorsfilm
Det första riktigt gränsöverskridande som jag själv minns med all tydlighet, är när jag ensam, utan medföljande mamma/husmor, knallade in på biografen där det visades Husmorsfilmer. Mamma och jag hade varit och sett filmerna dagen innan och smakat på den djupfrysta apelsinjuicen som var helt ny på den svenska marknaden.  Vi fick provsmaka ur  typ SJ-muggar. Och jag minns att mamma fick gå och hämta en andra till mig. Juicen var förpackad i små burkar, och var djupfryst. Man klämde ur juicen ur burken som var av papp ner i rätt mängd vatten, rörde om tills den hade tinat upp helt – och man hade en iskall fräsch apelsinjuice att dricka. Jag blev helt fascinerad av juicen och ville ha mer.

Så dagen efter – efter skolan – gick jag inte hem, utan gick ner till biografen och låtsades vara där som någons barn. Det gick hur bra som helst, jag lyckades hålla mig ur vaktmästarns synfält. Jag hade ju varit på samma biograf otaliga gånger förut på matiné. Nästan varje söndag var vi på matiné där, kostade 75 öre – vi brukade få en krona, för 25 öre kunde vi få en hel del ettöresbitar. Nu såg han mig inte, jag vet att han kände mamma också, det var det enda jag var lite rädd för – att han skulle komma fram till mig och fråga var mamma var. Men jag klarade mig, det var många mammor där med sina barn. Vaktmästarn var pappa till en av mina klasskamrater Janne, så han visste precis vem jag var.

Filmerna var oerhört intressanta, Frionor – som gjorde reklam för djupfryst torsk, visade film från fisket i norra Atlanten i färg. Jag hade aldrig sett sånt förut, TV:n förstås men den var ju svartvit. Inte alls samma. Dom stora torskarna rensades ute till havs och blev infrysta direkt, hur fräscht som helst. Jag älskade djupfryst torsk under hela min uppväxt, bara för den här filmen.

Jag satt bara och väntade på pausen, då det skulle bjudas på djupfryst apelsinjuice. Jag gick fram och fick en mugg som jag drack upp och sen gick jag dit igen och sa att jag skulle hämta en till mamma också. Det var lite tricks med att visa att jag inte var ensam där. Det var ju det att när ljuset kom på så satt jag inte bredvid nån mamma, så jag hade satt mig bredvid några andra. Så att det skulle se ut som jag var med dom. När ljuset kom på var jag snabbt ute i gången och låtsades som ingenting. Höll ett öga på juiceserveringen som strax skulle komma igång visste jag från dagen innan.

När det var slut gick jag bara hem som om ingenting hade hänt. Ett par timmar för sen men det var dom vana vid, det gjorde jag ofta. Hela historien passerade bara som min egen hemlighet. Jag har aldrig berättat den för nån annan - förrän nu.

Husmorsfilmer


Kommentarer
Postat av: Jenny - tankar, foton & musik

Ja det gör jag. Har bara tre veckor kvar här nu.. =/

2010-03-09 @ 15:31:03
URL: http://penajs.blogg.se/
Postat av: Jenny - tankar, foton & musik

Tack så mycket!

Du får ta och lägga upp dom.

Ja, på torsdag den 1 April blir det hem till sverige igen..

2010-03-27 @ 14:23:00
URL: http://penajs.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0